Menu

Elbilarnas återkomst

Idag, när vi är vana att se allt fler elbilar på våra vägar, kan det vara intressant att veta att de faktiskt har kommit tillbaka. För lite drygt hundra år sedan var elbilarna vanligare än fossilbränslebilarna. Redan under 1830-talet hade man utvecklat elmotorerna men det var inte förrän man uppfann blyackumulatorn 1859 som utvecklingen verkligen satte fart. Åren kring sekelskiftet 1900 var elbilens första storhetstid. I USA vid den här tiden bestod bilparken till 40 % av ångbilar, 38 % var elektriska bilar och resterande 22 % drevs med förbränningsmotor. Det var en eldriven bil som först körde fortare än 100 km/h.

Förbränningsmotorns seger

Trots elmotorns uppenbara fördelar vann förbränningsmotorn kampen om bilfabrikanternas intresse under 1910-talet. Elmotorn var tyst, släppte inte ut avgaser och var lättstartad och lättanvänd. Den hade dock begränsningar i form av räckvidd. När sedan förbränningsmotorn utrustades med elektrisk start, istället för att behöva vevas igång, och man utrustade bensinbilarna med ljuddämpare, började de vinna över elbilarna. Att man hittade allt mer olja runt om i världen, samtidigt som Fords billiga Model T använde sig av förbränningsmotorn, gjorde att elbilarna hamnade ännu mer på efterkälken.

Elbilen kommer tillbaka

Under drygt 30 år var förbränningsmotorerna helt dominerande inom bilindustrin, men under 1960-talet dök elbilar ibland upp som konceptbilar på bilmässorna. Elbilarna var inte helt ute, de användes exempelvis i gruvor och som truckar i inomhusmiljöer. Andra stora användningsområden var som mjölkbilar i England och brevbärarbilar i Östtyskland.

Sedan fick elbilarna positiv press i och med Apolloexpeditionerna till månen. För att undersöka månytan använde NASA tre stycken eldrivna bilar. När sedan oljekrisen i början på 1970-talet gjorde det uppenbart för bilindustrin och konsumenterna att utvecklingen mot allt större och bensintörstigare bilar inte var rätt väg att gå, började fler bilföretag snegla mot elmotorerna. Det som på allvar kom att innebära en renässans för elbilen var dock Kaliforniens beslut att man på sikt skulle införa krav på nollutsläpp i staten.

Utvecklingen tar fart

GM utvecklade en elbil som ett experiment vid mitten av 1990-talet för att försöka blidka Kalifornien, och andra som började tala om nollutsläpp. De satsade dock inte på sin elbil, varken i marknadsföring eller utveckling. De trodde inte marknaden ville ha den. 1997 kom Toyotas hybridbil Prius, som blev en enorm succé, och andra bilfabrikanter började på allvar försöka utveckla allt bränslesnålare bilar. 2004 startade Tesla i Kalifornien och 2008 lanserades deras helt eldrivna Roadster, som blev en enorm försäljningsframgång. Tesla hade visat att konsumenterna ville ha en snabb elbil med god räckvidd, och var beredda att betala för det.

Teslas framgångar, kombinerat med en större medvetenhet om klimatförändringarna och att allt fler städer och stater talar om nollutsläpp, har lett till att flertalet bilföretag idag satsar på elbilar och hybridbilar. Exempelvis erbjuder Mitsubishi flera modeller och de stora bilföretagen VW, Toyota och GM satsar på att lansera allt fler elbilsmodeller. Idag har Norge störst andel nyregistrerade elbilar, en effekt av att deras riksdag har fattat beslut om att förbjuda fossilbränslebilar från 2025. Kalifornien och Norge visar att modiga och framsynta politiker kan få stora saker att hända.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *